استفاده کنندگان حرفه ای از صدا

اختلال صوت در معلمان

در تحقیقات گفته شده است که کسانیکه از صدایشان به شکل حرفه ای استفاده می­کنند، بیشتر در معرض اختیلالات صوت­ قرار دارند. اما این نکته توسط برخی از افراد مورد سؤال واقع شده است. استفاده­ کنندگان حرفه­ ای از صوت مثل معلمان، خواننده­ ها، گویندگان رادیو و تلویزیون ،… بیشتر در معرض خطر اختلالات صوت قرار دارند. پیشنهاد شده است که معلمان بیشترین گروهی هستند که دچار اختلالات صوت می­شوند.

اختلالات صوتی یکی از بزرگترین خطرات تدریس در مدرسه­ اند. اثر این اختلالات روی معلمان، دانش ­آموزان آنها و ارتباطشان بی ­اندازه فرض شده است. قابل توجه­ترین اثرات اختلالات صوتی، شامل علایمی مانند: خستگی صوتی، ناراحتی در منطقه گلو، گرفتگی صدا و از دست دادن صدا می­باشند. افرادی که با وجود اختلال صوتی به تدریس کردن ادامه می­دهند، برای کاهش فشارها روی صدایشان، نیاز به تغییر اساسی در سبک تدریس خود دارند. معلمی که اختلال صوت دارد در کنترل مؤثر کلاس و ارتباط مؤثر بادانش ­آموزان مشکل خواهد داشت. اختلالات صوت همچنین ممکن است نتایج اقتصادی، احساسی و شخصیتی جدی برای معلمان ایجاد کنند که این حالات ممکن است باعث کاهش کارآمدی حرفه ­ای معلمان شود.

بسیاری از گزارشات پیشنهاد می­کنند که vocal abuse and misuse مشکلات صوتی معلمان می­باشند. برخی مطالعات وجود دارد که این ادعا را که مشکلات عملکردی صوت نتیجه­ ای از الگوهای بد استفاده کردن از صدا مثل: صحبت کردن برای مدت طولانی، صحبت کردن حین وجود نویز در محیط و استفاده از سطح بلندی بیش از حد هستند، را تایید می­کنند. مطالعه Mjaavatn بر روی ۱۰۰۰ معلم ابتدایی نشان داد که محیط ­هایی که از لحاظ آکوستیکی ضعیف هستند، اتاق­هایی که گردوخاکی ­اند، هوای خشک احتمالا منجر به مشکلات صوتی ثابت یا دوره ­ای میشوند. Pekkarinen و همکارانش در مطالعه­ ای که معلمان و پرستاران را مقایسه کردند به این نتیجه رسیدند که تفاوت­های بزرگ در محیط کاری منجر به گزارشات صوتی بیشتر توسط معلمان شده است. این تفاوت­ها شامل شرایط آکوستیکی ضعیف، سطوح نویز بالاتر و فواصل بیشتر بین گوینده و شنونده در محیط کلاس میباشند.

Cooper هم که روی abuse and misuse تحقیق صوتی در معلمان تمرکز کرده بود، گزارش کرد که معلمان در تشخیص بدرفتاری­ های صوتی مشکل داشتند. به همین دلیل معلمان ممکن است به استفاده از این رفتارها ادامه دهند که منجر به مشکلات صوتی مزمن می­شود. عدم آگاهی از اصول بهداشت صوتی و فقدان آموزش استفاده صحیح از صوت به نظر می­رسد که در این مشکل مشارکت داشته باشند.

Gotaas دریافت که استفاده بیش از حد از صدا توسط معلمان باعث خستگی صوتی در آنها میشود که این خستگی صوتی ناشی از تجربه نگرانی و استرس بیشتر و استفاده از صوت در این موقعیت­ها بوده است.

معلمان درجه­ ی قابل توجهی از استرس را در محیط کاری خود تجربه میکنند و تحقیقاتی وجود دارد که استرس و نگرانی در ارتباط با رشد مشکلات صوتی می­باشد. در مقایسه­ ی معلمان با پرستاران Marks دریافت که استرس­های روانی توسط معلمان بیشتر گزارش شده­ اند.

 

پیشگیری و درمان مشکلات صوتی معلمان:

شایعترین بحث در میان محققان این است که بهداشت صوتی و آموزش استفاده صحیح  از صوت در میان معلمان ضروری است. گفته می­شود چنین برنامه­ هایی در پیشگیری اختلالات صوتی در میان معلمان با ارزش است و این اطمینان وجود دارد که معلمان قبل از اینکه مشکل صوتی آنها مزمن شود به دنبال درمان هستند.

ارائه مشاوره و درمان اختلالات صوت به قاریان، مداحان و خوانندگان

دبیر علمی کنگره گفتاردرمانی از اعلام آمادگی انجمن گفتاردرمانی برای ارائه خدمات ارزیابی و درمان تیمی اختلالات صوت در کاربران حرفه‌ای صوت خبر داد و گفت: مداحان، قاریان و خوانندگان می‌توانند از خدمات ارائه مشاوره، ارزیابی تخصصی و درمان بهره‌مند شوند.

یکی از مشکلاتی که گروه زیادی از خوانندگان، مداحان، سخنرانان و سایر افراد شاغل در این حوزه را درگیر خود می‌کند، مشکلات ناشی از گرفتگی صدا در نتیجه استفاده طولانی‌مدت از تن بالای صدا است. در حقیقت استفاده زیاد از حنجره بدون توجه به خستگی آن باعث تحریک مداوم تارهای صوتی شده و گرفتگی صدای فرد را به همراه دارد. به هر حال، در اکثر مواقع می‌توان با مراجعه به‌موقع به مطب پزشک برای گفتاردرمانی، گرفتگی صدا را با روش‌های درمانی ساده، کم‌هزینه و بدون نیاز به عمل جراحی درمان کرد.